Pages

Tuesday, March 25, 2014

Diploma Show Sem 5 UiTM Seri Iskandar.


Nama company : Doyan Crepes
Product : Durian Crepes
Inspirasi : Secret Recipes. 

Kenapa aku pilih doyan crepes ni? sbab aku memg saja nak nyusahkan diri aku buat something yg orang lain tak buat n tak pernah lagi ada. hehehe. Sbab aku fikir macam susah nak cari durian crepe ni. kalau ada pun jarang ada kat kedai. kena order online la, cari orang yg pandai buat. so dari situ la timbul idea aku nak buat bnda ni. sebenarnya target aku macam ni, aku nk buat durian crepes yg byk version. means ada mix oreo ke, mix fruit lain ke, kire ada byk jenis la. tapi disebabkan idea aku kecelaruan byk sgt. itu nak buat ini nak buat, lastnya aku terfokus pada durian sahaja.


       Pengalaman nak siapkan lebih kurang 30 item termasuk advertising n corporate item, tersangatlah mencabar. nak pecah kepala. suma kita handle sorang. nak urus printing lagi. sumber kewangan lagi. macam2 dugaan! Allah jela tahu susah payah masa nak dip show ni. So far aku boleh kata konsisten gakla momentum aku spanjang persiapan sebelum dip show. tapi malangnya disaat2 akhir aku terkandas oleh sebab faktor kewangan yang sangat dasyat. (minta maaf pada yg terlibat kerana menyusahkan -mak, abah, abg yg terpaksa keluar duit byk mcm AIR!) aku hampir give up sbab byk lagi yg aku tak dapat siapkan. tambahan duit byk keluar tapi hasil mengecewakan. (kebanyakkan color lari.) sedih. aku nangis teruk sehari sebelum dip show. tapi aku present jela apa yg ada.

       aku terima je segala kritikan dan teguran membina waktu penilaian. ada 3 orang panel. semua rasa kecewa dgn hasil kerja aku. mana yg aku mampu pertahankan, aku pertahankan. walaupun aku sedar byk sgt kelemahan aku.
"berapa awak dah berhabis utk semua printing Aida?"
"almost thousand something."
"tapi mana benda yang awk print?"
"saya tak dapat nk display sebab sumenya hancur. color tak sama dgn apa yang saya nak. saya nak color macam tshirt model saya ni. tapi saya dapat warna yg jauh dari warna design."
aku igt lagi itulah dialog terakhir aku bersama lecturer yg sepatutnya menilai kerja minor aku utk website Puan Pah. :) lepas tu terus semua lecturer stop hentam aku. aku sempat keluarkan 1 kotak packaging aku yg dah rosak.

         Semua ni jadi pengajaran. semua ni jadikan pengalaman. pahit manis aku sorang simpan.utk cerita pada anak cucu. :) mgkin pada pndangan orang pada apa yang aku dah buat tu mcm nothing. tapi usaha aku tu Allah nampak. dan Alhamdulillah aku dapat jugak capai apa yang aku ingin sangat capai sepanjang aku belajar di UiTM Seri Iskandar tu.

okeh, kat bawah ni serba sedikit yg aku boleh share hasill kerja aku. :)

 Corporate Item.







Advertising
flyers 1

Flyers 2

Poster 1

Poster 2

Poster 3





Website
Main Page



Info (pop up)

Info (pop out)

Galery (pop up)


Contact

Itu sahaja, sekian.


No comments:

Post a Comment